Posts tonen met het label het jaar door. Alle posts tonen
Posts tonen met het label het jaar door. Alle posts tonen

zondag 13 januari 2019

'Gewoon' ritme

De 'feestdagen' zijn achter de rug en zelfs de eerste 'normale' werkweek ligt achter ons.
Hoog tijd voor een nieuw blogje. Ik heb er al legio in mijn hoofd gemaakt maar dan staan ze nog niet op 'papier'.

Het vorige blog schreef ik toen mijn lieve mams haar laatste dagen met ons doorbracht. Inmiddels is het nog stiller in huis dan toen. Mams is, zoals jullie wellicht gelezen hebben op FB, overleden. Ik mis haar ontzettend en soms is het oorverdovend stil maar we hebben alles voor haar gedaan wat mogelijk was. Nu weet ik waarom dit blogje zolang geduurd heeft, want de tranen biggelen over mijn wangen. 



Dit kaarsje staat bij haar foto en het is waar - de tranen zijn van verdriet maar ze doen mij ook denken aan de vele mooie momenten die we met elkaar hadden xx

Ik moet een nieuw ritme zien te krijgen, de balans weer hervinden en dat gaat met vallen en opstaan. Soms 3 stappen vooruit en dan weer even pas op de plaats of zelfs een stapje terug. Uiteindelijk komt het goed. 
Ze zeggen 'liefde overwint alles' dus ook verdriet. 

Wat ben ik dan ook gelukkig dat ik haar liefde voor lapjes heb meegekregen. Ik zit menig uurtje lekker te naaien, bedenk nieuwe projecten, appliqueer wat en ga zo maar door. Heerlijk rustig en toch ook erg druk in mijn hoofd want daar zitten een heleboel ideeën. Af en toe zal ik er wat met jullie delen ;-) 

Zoals ik al zei ligt de eerste 'normale' werkweek van het jaar al weer achter ons. Een week waarin ook de eerste maandagmiddag bee was. Er werd gezellig samen genaaid en men was ook nu weer met mooie dingen bezig.

Sterren voor 'Robin's Nest' van Karen Styles

Hexagonnetjes voor 'Tante Sarah' uit een oudere Quiltmania




Hexagonsterren voor 'Hexagon Star a day' van Karen Styles


Je zou bijna zeggen dat er alleen maar sterren en hexagon's komen op de bee - nee hoor er werd ook al weer aan de kerst gewerkt kijk maar …


Die zijn wel klaar tegen die tijd ;-)

Wat ook bijna start is de nieuwe gratis BOM 'Flowers of Hope'



Iedere 15de van de maand komt er weer een gratis patroontje - net als vorig jaar.
De afgelopen week heb ik de stofjes gesneden voor de pakketjes die morgen op de post gaan en dan is het bijna zover. 


De top van 'Het jaar door' gaat een dezer dagen gequilt worden daar ben ik zo benieuwd naar, dit is het geheel van de blokken geworden. 


Ik ben er heel erg blij mee ;-)


Zelf ben ik gisteren achter mijn 'Singertje' gaan zitten en heb wat meters gemaakt met deze log cabins … heel eerlijk ik vond het heerlijk, terwijl ik toch eigenlijk alles met de hand naai ;-)


Een 'Singertje' is voor mij echt iets anders dan een naaimachine - geen ingewikkelde knoppen en toetsen nee gewoon lekker naaien. Over 2 weekjes komt Francis Gortmaker van het Singerwinketje  een onderhoudsworkshop geven … nu al zin in. Er zijn nog een paar plekjes vrij dus heb je zin (klik)

Ik kijk naar buiten en het is nog steeds donker … een prima dag om lekker te naaien. 


Oh ja en een beetje voorbereiden voor de 'Handwerkbeurs' in Zwolle volgende maand waar jullie mij met mijn 'winkeltje' kunnen vinden. 




Lieve groeten van mij en Joos - die staat net pas op ;-) en een hele fijne zondag!


Wees lief voor elkaar,


Jet

woensdag 19 september 2018

Op eigen benen ...

Het was een bizarre 1,5 week. Samen met Joos de afgelopen tijd voor mams thuis gezorgd, dat was fijn want alleen was het zeker de eerste dagen niet gelukt. 
Inmiddels is Joos weer naar huis en 'staan we weer op eigen benen'. Letterlijk en figuurlijk, langzaam aan komt er wat meer structuur in het 'nieuwe' dagritme en wordt mams ook weer wat mobieler. Dit is wel betrekkelijk want we hebben het dan over iets beter opstaan en een 'wandeling' door de woonkeuken maken. De gebroken teen geneest en daardoor wordt de heup ontlast.
Lichtpuntje was dat we de afgelopen dagen toch 2 dagen een uurtje buiten hebben gezeten - een heerlijk gevoel was dat. Helaas heeft ze veel last van d'r ogen, het lijkt anders alsof ze boos is maar ze vond het wel fijn. 


En ik kreeg natuurlijk meteen wat aanwijzingen wat er in de tuin gedaan moest worden ;-)

Verder slaapt ze veel en die tijd benut ik om wat in huis te 'rommelen'. 
Eigenlijk is het rommel ruimen of te wel 'ontspullen' - wat een fijn gevoel is dat. 
De meeste spulletjes gaan naar de Kringloop, daar vroegen ze aan mijn oom (die brengt alles weg voor mij, lief he) of er nog veel kwam … hij heeft er maar een grapje van gemaakt dat we nog een tweede huis hebben. 
Ja mams (en ik ook een beetje) hebben de afgelopen jaren veel verzameld. 
Maandag was de keuken aan de beurt en dan staan helemaal boven in de kast toch de mooiste dekschalen maar nog nooit (lees de afgelopen 20 jaar) gebruikt. 


Ooit wilde ik het hele servies van Marjolein Bastin hebben en heb daar behoorlijk voor gespaard maar nu … tja smaken veranderen.

Als ik niet aan het opruimen ben dan probeer ik weer wat te werken aan de projecten voor mijn winkeltje (klik). 
Er wordt hard gewerkt aan het laatste quiltje van de 'Stamp & Patch' 2018 


maar ook aan het 2de blok van 'Home Sweet Home' 



en de stofjes voor het volgende blok van 'From the heart' zijn uitgezocht. 
Dat staat samen met het 2de blok van 'Sew in Love' de prachtige quilt van Edyta Sitar 
op de planning voor het weekend. 


Al met al begint er weer een beetje routine te komen, maar wennen is het best wel. 
's Avonds quilt ik sinds kort een tijdje voor ik ga slapen. 
En hoewel ik bijna alles met de hand naai, wordt dit met de machine gedaan. Namelijk op mijn longarm die ik eerder deze zomer heb aangeschaft. 
Het duurt nog een hele tijd voordat ik dat echt onder de knie heb maar het is zo leuk om te doen.
 Ik oefen momenteel een beetje met meanderen, dat heb ik echt nog nooit gedaan. 



En waarom makkelijk beginnen als het ook iets moeilijker kan, de sterretjes moeten 'vrij' blijven. Soms lukt dat niet helemaal maar goed het is mijn eerste oefenlap. 

Vergeet ik toch bijna dat het blokje van 'Het jaar door' voor oktober al op mijn rekje hangt, dat heb ik al klaar - volgende week komt het patroontje weer.
 EN het ontwerp voor volgend jaar is ook klaar. 
Binnenkort meer hierover in de nieuwsbrief maar nu alvast een tipje van de sluier … Iedere maand weer een mooi gratis blok de ene maand patchen en de andere appliqueren met de mooie nieuwe stofjes van Ellie's Quiltplace - Remembering Tomorrow 







Dat is een mooie om af te sluiten 
'Remember Tomorrow', koester de dag van gisteren en geniet van vandaag.

Fijne dag, Jet … en natuurlijk de groeten van Joos

maandag 21 mei 2018

Handwerk

De afgelopen weken is er weer veel ‘gehandwerkt’ en dan bedoel ik niet alleen met naald en draad.

Het winkeltje moest verhuizen naar zolder. Groter, lichter en gezelliger maar de echte reden is dat ik zelf dan weer een verdieoing lager ga slapen en daardoor dichter bij mams ben.  Dus slaapkamer ‘ontmantelen’, stoffen uit de rekken, rekken naar zolder stoffen er weer in. Klaar is Jet zou je zeggen maar oh,oh wat een klein spul verzamel je in een winkeltje. Het was toch nooit een rommeltje en nu leek er wel een ‘bommetje’ ontploft.


Nu staan de stoffen al mooi te wezen en is het echt gezellig aan het worden. Helaas wel 2 trappen op, maar wel een stuk ruimer en met alle mooie stoffen die nog gaan komen moet dat ook wel.


Natuurlijk heb ik ook wel wat genaaid, want een dag niet genaaid dat voelt heel vreemd, toch? Zo heb ik gewerkt aan het maandblokje van ‘Het jaar door'. Ik kan het nog niet laten zien maar het wordt weer mooi ... zaterdag wordt het gepubliceerd. Dit zijn de blokjes tot nu toe.


En voor wie zin heeft in een gezellige dag is er op 23 juni a.s. de 'Meet, greet & make' waar de blokjes centraal staan. Klik hier voor meer info. 

Voor mijzelf heb ik de middencirkel van ‘Okehampton’ geappliqueerd. Eerst netjes geregen zodat alles mooi glad komt. Dat deed mij wel denken aan vroeger, toen mams zelf kleding maakte, daar was lussen en rijgen altijd vaste prik.

 


Ik blijf het patroon zo mooi vinden en kan niet wachten tot ik aan de clamshells kan beginnen - de foto is een detail uit de originele quilt van Karen Styles.



Ook zijn er weer wat rozetten gemaakt voor de ‘Valse Brillante’ naar een ontwerp van Willyne Hammerstein maar wel lekker gestempeld.


Voordeel van stempelen is dat mams lekker mee kan helpen, ze zit dan heel nauwkeurig alles uit te knippen. En denk maar niet dat ze naar een lapje stopt, nee alles wat gestempeld is moet geknipt. Daarna is ze wel moe, laten we zeggen moe maar voldaan.


En voor de pluisjes daarna hebben we onze pluizenroller - onmisbaar voor mams want alles moet wel weer netjes zijn na afloop.




Alleen vandaag heb ik nog geen steekje gezet. Een lui dagje? Nee zeker niet, de veranda heeft een likje verf nodig dus ... geen naald mar de kwast vandaag in de hand en straks misschien toch nog wat steekjes.



En na gedane arbeid een kleine verwennerij, moet kunnen zeker bij dit heerlijke weer.


Er werd dus veel handwerk gedaan maar wel heel afwisselend deze keer ;-)



Fijne week en hartelijke groeten - ook van Joos 🌸


Jet


donderdag 10 mei 2018

Heel veel steekjes

De afgelopen dagen zijn er heel veel steekjes gezet.

Eerst maandag op de bee, die natuurlijk heerlijk buiten was. Heerlijk onder de parasol, kopje thee wat lekkers en lapjes.



Eerst even bijpraten - mams vroeg al of er dan helemaal niets gedaan werd - en toen kwamen de werkjes tevoorschijn


De blokken van Annemieke van ‘Het  jaar door’ (klik) waar ze aparte quiltjes van gaat maken 


Een groeiende ‘Nederlands Erfgoed’ van Karin - die er haar eigen draai aan gaat geven


Ze wil graag een blok met hexagon bloemen toevoegen. Dus werd de stempelset gepakt, stofjes gekozen en werd er gefussy cut - ik blijf het een raar woord vinden.


 


 



Eigenlijk vond ze het zonde om ‘gaten’ te maken maar uiteindelijk ging toch de mega schaar er in


  

En zeg nou zelf is het geen beauty ;-)
De volgende lapjes zijn gekozen en gestempeld, het smaakt naar meer

En dan was er nog de ‘Forget me not’ waar aan gewerkt werd

 


en een vrolijke jongens quilt voor een lief klein baby mannetje door oma 


  

Het was genieten, de hele week eigenlijk wel. Eerst buiten in het zonnetje en ook vandaag met Hemelvaart maar dan binnen. Lekker met mams 4-patches maken. Ik teken de lijntjes en ze naait ze zelf aan elkaar. Het gaat niet snel en ook niet zo nauwkeurig als ze altijd was - ze had de term achtruit naaien verzonnen kunnen hebben want als iets niet goed was moest het uitgehaald worden - maar ze vermaakt zich er mee. 

 

En ik, ik ben lekker aan het spelen met stofjes en ontwerpjes voor van alles en nog wat. 

Tot snel weer dan laat ik weer meer moois zien - Joos heeft namelijk een prachtige quilt op de longarm zitten en tussendoor  is ze aan het hexen.

Slaap lekker voor straks,

Jet & Joos







woensdag 14 maart 2018

Daar zijn we weer ...

Is het echt al zo lang geleden dat ik het laatste blogje heb geschreven? Begin januari, ik schrik er zelf van. Ruim 2 waarin veel, heel veel is gebeurd.

Leuke dingen op patch- en quiltgebied maar privé met mams was en is het qua gezondheid helaas minder. Haar dementie neemt steeds meer af van haar persoonlijkheid en dat doet pijn. Ze is nog lekker thuis maar we zijn wel aan het kijken naar een goed plekje voor haar als het thuis niet meer gaat. Maar ja wat is een goed plekje - thuis is het allerfijnst dus moet je keuzes maken. En ondertussen genieten we van de dierbare momenten die geloof het of niet, in de meest eenvoudige en kleine dingen zitten.

Gelukkig heeft ze op het moment zin om te patchen. Niet dat ze zelf aan het naaien is maar ze heeft er zin in en dat is prachtig toch. Het liefst wil ze van alles maken, uiteindelijk zal het zo zijn dat ze het uitzoekt en wij een groot deel voor haar doen ;-)




Dit heeft ze het weekend uitgezocht - patroon en stofjes - en Joos en ik naaien de blokjes nu voor dr.

Begin dit jaar zijn we gestart met de sew along 'Het jaar door' ... iedere maand een blokje dat je gratis kunt downloaden van de site. Wat is het leuk om de blokjes te ontwerpen en nog leuker om de reacties en creaties van iedereen te zien. Er is zelfs een speciale groep op facebook voor ;-) Dit zijn de blokjes tot nu toe.



 


Wil je nog mee doen klik dan hier.


Eergister was er eindelijk weer de maandagmiddagbee, dankzij Joos die dan speciaal die week steeds een paar dagen naar Nederland komt. Een leuk clubje dat lekker met zijn eigen werkjes bezig is, deels zelfstandig en deels met een beetje begeleiding. En er worden mooie dingen gemaakt, kijk maar


Een mooie baby quiltje - hoe lief is dat


Of deze dan - hexjes heerlijk - en dan te bedenken dat de maakster pas sinds oktober patched


Verder werd er gewerkt met H250 om ieniemienie stukjes aan elkaar te naaien 
(Juud heeft er onlangs nog een blog over geschreven - klik)





en kwamen er twee 365'ers op tafel waarvan deze op de foto kwam - knap werk hoor


En natuurlijk werd er ook gestempeld voor een rood met blauw medaillonquiltje met een prachtige applicatie als middenstuk -  maar alles stap voor stap dus daar laten we een volgende keer iets van zien ;-)

Het was een gezellige middag met lekker gebak en koffie en thee met een boodschap



Tot snel weer en 'happy quilting' voor iedereen,


Jet en de groeten van Joos