Posts tonen met het label mams. Alle posts tonen
Posts tonen met het label mams. Alle posts tonen

vrijdag 9 november 2018

Stil in mij

Het is stil, stil op mijn blog, stiller op facebook maar vooral stil in huis.
Er komen genoeg mensen over de vloer, de koffie wordt telkens aangevuld maar toch het is stil want mams is ziek heel ziek.
De woonkeuken is omgetoverd tot fijne ruimte om bij haar te zijn, waar we met elkaar eten, gesprekken voeren of gewoon alleen maar bij elkaar zijn. Mams ligt onder haar laatste grote quilt in haar bed en neemt het allemaal niet eens meer waar, of toch?



Het begon in september met een vermeende heupbreuk die later 'oud' bleek te zijn. Ze mocht naar huis en het ging eigenlijk best goed tot er een infectie de kop op stak. Al snel moest ze hele dagen op bed liggen. Er kwam een beginnende longontsteking bij en die heeft ze zowaar weten te pareren, weliswaar met verschillende kuren antibiotica maar toch. De koorts bleef echter en er werd besloten geen medicatie meer te geven, haar lichaam kon het niet meer aan. Zowaar daalde de koorts maar dat was van korte duur. Sinds 1,5 week komt ze haar bedje niet meer uit en de laatste dagen slaapt ze alleen maar. Ze strijd haar laatste strijd en het is stil in huis en stil in mij.

Ondertussen zijn wij (Joos, Wilma - mijn andere zus, en ik) hele dagen bij haar en ook 'de mannen' zijn er. We zijn bij haar en omringen haar met liefde en de dagelijkse rituelen. 's Nachts op de bank -  om dicht bij haar te zijn - gewarmd door een andere door haar gemaakte quilt.



Door de dag heen komt er bezoek van lieve mensen en proberen we afleiding en troost te vinden bij de lapjes. Het is misschien raar maar ook nu komen er nieuwe projecten opborrelen die we zittend bij mams kunnen maken.

Deze stofjes 'Rosewood' vond ze zoo mooi … dus dat wordt een 'snelle' quilt


Mandjes .. makkelijk om 'tussendoor' te doen van de prachtige serie 'Harriet's Handwork'

En ook het winkeltje gaat door maar iets trager dan normaal, want ook dat geeft even lucht, even iets anders.


Wat mams nog wel heel bewust heeft meegemaakt is dat de patronen die ik de afgelopen tijd heb geschreven voor mijn 'Stamp & Patch' club dit jaar zijn gepresenteerd op 'Quiltmarket' en 'Quiltfestival' in Houston. Ja echt waar, Rinske (van Rinske Stevens Design) heeft ze in haar collectie opgenomen en ook de quiltjes zijn dus meer naar de States. De quiltjes waarvoor mams alle lapjes heeft geknipt de afgelopen 2 jaar - want als er gestempeld werd moest en zou mams het uitknippen. Wel heel bijzonder dat dit allemaal nu gebeurd en ik ben er echt trots op.

Daar hangen ze …. 55.000 mensen kunnen ze zien, niet te geloven




Dit is het voor nu, wees lief voor elkaar …  tot de volgende keer x


Liefs Jet (en de groeten van Joos)

woensdag 19 september 2018

Op eigen benen ...

Het was een bizarre 1,5 week. Samen met Joos de afgelopen tijd voor mams thuis gezorgd, dat was fijn want alleen was het zeker de eerste dagen niet gelukt. 
Inmiddels is Joos weer naar huis en 'staan we weer op eigen benen'. Letterlijk en figuurlijk, langzaam aan komt er wat meer structuur in het 'nieuwe' dagritme en wordt mams ook weer wat mobieler. Dit is wel betrekkelijk want we hebben het dan over iets beter opstaan en een 'wandeling' door de woonkeuken maken. De gebroken teen geneest en daardoor wordt de heup ontlast.
Lichtpuntje was dat we de afgelopen dagen toch 2 dagen een uurtje buiten hebben gezeten - een heerlijk gevoel was dat. Helaas heeft ze veel last van d'r ogen, het lijkt anders alsof ze boos is maar ze vond het wel fijn. 


En ik kreeg natuurlijk meteen wat aanwijzingen wat er in de tuin gedaan moest worden ;-)

Verder slaapt ze veel en die tijd benut ik om wat in huis te 'rommelen'. 
Eigenlijk is het rommel ruimen of te wel 'ontspullen' - wat een fijn gevoel is dat. 
De meeste spulletjes gaan naar de Kringloop, daar vroegen ze aan mijn oom (die brengt alles weg voor mij, lief he) of er nog veel kwam … hij heeft er maar een grapje van gemaakt dat we nog een tweede huis hebben. 
Ja mams (en ik ook een beetje) hebben de afgelopen jaren veel verzameld. 
Maandag was de keuken aan de beurt en dan staan helemaal boven in de kast toch de mooiste dekschalen maar nog nooit (lees de afgelopen 20 jaar) gebruikt. 


Ooit wilde ik het hele servies van Marjolein Bastin hebben en heb daar behoorlijk voor gespaard maar nu … tja smaken veranderen.

Als ik niet aan het opruimen ben dan probeer ik weer wat te werken aan de projecten voor mijn winkeltje (klik). 
Er wordt hard gewerkt aan het laatste quiltje van de 'Stamp & Patch' 2018 


maar ook aan het 2de blok van 'Home Sweet Home' 



en de stofjes voor het volgende blok van 'From the heart' zijn uitgezocht. 
Dat staat samen met het 2de blok van 'Sew in Love' de prachtige quilt van Edyta Sitar 
op de planning voor het weekend. 


Al met al begint er weer een beetje routine te komen, maar wennen is het best wel. 
's Avonds quilt ik sinds kort een tijdje voor ik ga slapen. 
En hoewel ik bijna alles met de hand naai, wordt dit met de machine gedaan. Namelijk op mijn longarm die ik eerder deze zomer heb aangeschaft. 
Het duurt nog een hele tijd voordat ik dat echt onder de knie heb maar het is zo leuk om te doen.
 Ik oefen momenteel een beetje met meanderen, dat heb ik echt nog nooit gedaan. 



En waarom makkelijk beginnen als het ook iets moeilijker kan, de sterretjes moeten 'vrij' blijven. Soms lukt dat niet helemaal maar goed het is mijn eerste oefenlap. 

Vergeet ik toch bijna dat het blokje van 'Het jaar door' voor oktober al op mijn rekje hangt, dat heb ik al klaar - volgende week komt het patroontje weer.
 EN het ontwerp voor volgend jaar is ook klaar. 
Binnenkort meer hierover in de nieuwsbrief maar nu alvast een tipje van de sluier … Iedere maand weer een mooi gratis blok de ene maand patchen en de andere appliqueren met de mooie nieuwe stofjes van Ellie's Quiltplace - Remembering Tomorrow 







Dat is een mooie om af te sluiten 
'Remember Tomorrow', koester de dag van gisteren en geniet van vandaag.

Fijne dag, Jet … en natuurlijk de groeten van Joos

maandag 10 september 2018

Mams ...

Zaterdagochtend, mama loopt heel moeilijk en ik kan haar haast niet overeind helpen. Hoe dat kan? Donderdag is ze gevallen, niet eens ernstig maar toch zat ze op haar knieën voor de bank en riep ze 'Jet, ik ben gevallen'. Ze wilde het gordijn wat dichter doen en dacht dat wel even zonder rollator te kunnen, alleen door zich aan de bank vast te houden.

Enfin, met hulp van de buuf zat ze snel weer op de bank. De 'schade' werd opgemaakt: een dikke grote teen. Waarschijnlijk gekneusd. Maar toch in de loop naar zaterdagochtend werd het lopen slechter en niet alleen door de voet. De HAP (huisartsenpost) gebeld en de arts vond dat er foto's gemaakt moesten worden. Met de ambulance naar het ziekenhuis en op de foto dan maar. 'So far so good' zou je zeggen, alleen wat we toen te horen kregen deed de wereld even stil staan - de linker heup is gebroken en dan moet je met elkaar gaan beslissen wel of niet opereren.
Het protocol op de SEH werd verder afgewerkt en er werd alvast een grote pijl op het juiste been getekend.
In de tijd die volgde werd er gebeld, gehuild, gepraat en was het ook heel stil. Toen kwam de arts met een bizarre wending. Er is nog een keer naar de foto gekeken en er was twijfel, toch maar een CT. Wat bleek de heup was gebroken maar niet nu. Het was een oude breuk die zichzelf heeft 'genezen'. Wanneer dat is geweest, nou misschien wel begin van het jaar maar toen is er niet naar de heup gekeken.
De wereld begint weer een beetje te leven maar het was een bizar weekend, waar we allemaal best wel even van bij moeten komen. Uiteindelijk is 'alleen' de teen gebroken.

De komende tijd zal ik er nog meer voor mams zijn want dit heeft haar ook mentaal geen goed gedaan. We hopen haar nog lang bij ons te hebben maar moeten ook realistisch zijn 'het is een mensje van de dag' en daar moeten we met elkaar van genieten zoveel het kan.

Voor het winkeltje betekent dat, dat de lopende projecten natuurlijk gewoon doorgaan en er komen natuurlijk ook nog steeds prachtige nieuwe stofjes binnen. De webshop blijft open en ik zal ook op fb blijven posten of een nieuwsbrief sturen maar verdere plannen voor bijvoorbeeld nieuwe workshops die 'op de plank liggen' zullen even moeten wachten.


Jet (en de groeten ook van Joos)



maandag 21 mei 2018

Handwerk

De afgelopen weken is er weer veel ‘gehandwerkt’ en dan bedoel ik niet alleen met naald en draad.

Het winkeltje moest verhuizen naar zolder. Groter, lichter en gezelliger maar de echte reden is dat ik zelf dan weer een verdieoing lager ga slapen en daardoor dichter bij mams ben.  Dus slaapkamer ‘ontmantelen’, stoffen uit de rekken, rekken naar zolder stoffen er weer in. Klaar is Jet zou je zeggen maar oh,oh wat een klein spul verzamel je in een winkeltje. Het was toch nooit een rommeltje en nu leek er wel een ‘bommetje’ ontploft.


Nu staan de stoffen al mooi te wezen en is het echt gezellig aan het worden. Helaas wel 2 trappen op, maar wel een stuk ruimer en met alle mooie stoffen die nog gaan komen moet dat ook wel.


Natuurlijk heb ik ook wel wat genaaid, want een dag niet genaaid dat voelt heel vreemd, toch? Zo heb ik gewerkt aan het maandblokje van ‘Het jaar door'. Ik kan het nog niet laten zien maar het wordt weer mooi ... zaterdag wordt het gepubliceerd. Dit zijn de blokjes tot nu toe.


En voor wie zin heeft in een gezellige dag is er op 23 juni a.s. de 'Meet, greet & make' waar de blokjes centraal staan. Klik hier voor meer info. 

Voor mijzelf heb ik de middencirkel van ‘Okehampton’ geappliqueerd. Eerst netjes geregen zodat alles mooi glad komt. Dat deed mij wel denken aan vroeger, toen mams zelf kleding maakte, daar was lussen en rijgen altijd vaste prik.

 


Ik blijf het patroon zo mooi vinden en kan niet wachten tot ik aan de clamshells kan beginnen - de foto is een detail uit de originele quilt van Karen Styles.



Ook zijn er weer wat rozetten gemaakt voor de ‘Valse Brillante’ naar een ontwerp van Willyne Hammerstein maar wel lekker gestempeld.


Voordeel van stempelen is dat mams lekker mee kan helpen, ze zit dan heel nauwkeurig alles uit te knippen. En denk maar niet dat ze naar een lapje stopt, nee alles wat gestempeld is moet geknipt. Daarna is ze wel moe, laten we zeggen moe maar voldaan.


En voor de pluisjes daarna hebben we onze pluizenroller - onmisbaar voor mams want alles moet wel weer netjes zijn na afloop.




Alleen vandaag heb ik nog geen steekje gezet. Een lui dagje? Nee zeker niet, de veranda heeft een likje verf nodig dus ... geen naald mar de kwast vandaag in de hand en straks misschien toch nog wat steekjes.



En na gedane arbeid een kleine verwennerij, moet kunnen zeker bij dit heerlijke weer.


Er werd dus veel handwerk gedaan maar wel heel afwisselend deze keer ;-)



Fijne week en hartelijke groeten - ook van Joos 🌸


Jet


donderdag 10 mei 2018

Heel veel steekjes

De afgelopen dagen zijn er heel veel steekjes gezet.

Eerst maandag op de bee, die natuurlijk heerlijk buiten was. Heerlijk onder de parasol, kopje thee wat lekkers en lapjes.



Eerst even bijpraten - mams vroeg al of er dan helemaal niets gedaan werd - en toen kwamen de werkjes tevoorschijn


De blokken van Annemieke van ‘Het  jaar door’ (klik) waar ze aparte quiltjes van gaat maken 


Een groeiende ‘Nederlands Erfgoed’ van Karin - die er haar eigen draai aan gaat geven


Ze wil graag een blok met hexagon bloemen toevoegen. Dus werd de stempelset gepakt, stofjes gekozen en werd er gefussy cut - ik blijf het een raar woord vinden.


 


 



Eigenlijk vond ze het zonde om ‘gaten’ te maken maar uiteindelijk ging toch de mega schaar er in


  

En zeg nou zelf is het geen beauty ;-)
De volgende lapjes zijn gekozen en gestempeld, het smaakt naar meer

En dan was er nog de ‘Forget me not’ waar aan gewerkt werd

 


en een vrolijke jongens quilt voor een lief klein baby mannetje door oma 


  

Het was genieten, de hele week eigenlijk wel. Eerst buiten in het zonnetje en ook vandaag met Hemelvaart maar dan binnen. Lekker met mams 4-patches maken. Ik teken de lijntjes en ze naait ze zelf aan elkaar. Het gaat niet snel en ook niet zo nauwkeurig als ze altijd was - ze had de term achtruit naaien verzonnen kunnen hebben want als iets niet goed was moest het uitgehaald worden - maar ze vermaakt zich er mee. 

 

En ik, ik ben lekker aan het spelen met stofjes en ontwerpjes voor van alles en nog wat. 

Tot snel weer dan laat ik weer meer moois zien - Joos heeft namelijk een prachtige quilt op de longarm zitten en tussendoor  is ze aan het hexen.

Slaap lekker voor straks,

Jet & Joos







woensdag 14 maart 2018

Daar zijn we weer ...

Is het echt al zo lang geleden dat ik het laatste blogje heb geschreven? Begin januari, ik schrik er zelf van. Ruim 2 waarin veel, heel veel is gebeurd.

Leuke dingen op patch- en quiltgebied maar privé met mams was en is het qua gezondheid helaas minder. Haar dementie neemt steeds meer af van haar persoonlijkheid en dat doet pijn. Ze is nog lekker thuis maar we zijn wel aan het kijken naar een goed plekje voor haar als het thuis niet meer gaat. Maar ja wat is een goed plekje - thuis is het allerfijnst dus moet je keuzes maken. En ondertussen genieten we van de dierbare momenten die geloof het of niet, in de meest eenvoudige en kleine dingen zitten.

Gelukkig heeft ze op het moment zin om te patchen. Niet dat ze zelf aan het naaien is maar ze heeft er zin in en dat is prachtig toch. Het liefst wil ze van alles maken, uiteindelijk zal het zo zijn dat ze het uitzoekt en wij een groot deel voor haar doen ;-)




Dit heeft ze het weekend uitgezocht - patroon en stofjes - en Joos en ik naaien de blokjes nu voor dr.

Begin dit jaar zijn we gestart met de sew along 'Het jaar door' ... iedere maand een blokje dat je gratis kunt downloaden van de site. Wat is het leuk om de blokjes te ontwerpen en nog leuker om de reacties en creaties van iedereen te zien. Er is zelfs een speciale groep op facebook voor ;-) Dit zijn de blokjes tot nu toe.



 


Wil je nog mee doen klik dan hier.


Eergister was er eindelijk weer de maandagmiddagbee, dankzij Joos die dan speciaal die week steeds een paar dagen naar Nederland komt. Een leuk clubje dat lekker met zijn eigen werkjes bezig is, deels zelfstandig en deels met een beetje begeleiding. En er worden mooie dingen gemaakt, kijk maar


Een mooie baby quiltje - hoe lief is dat


Of deze dan - hexjes heerlijk - en dan te bedenken dat de maakster pas sinds oktober patched


Verder werd er gewerkt met H250 om ieniemienie stukjes aan elkaar te naaien 
(Juud heeft er onlangs nog een blog over geschreven - klik)





en kwamen er twee 365'ers op tafel waarvan deze op de foto kwam - knap werk hoor


En natuurlijk werd er ook gestempeld voor een rood met blauw medaillonquiltje met een prachtige applicatie als middenstuk -  maar alles stap voor stap dus daar laten we een volgende keer iets van zien ;-)

Het was een gezellige middag met lekker gebak en koffie en thee met een boodschap



Tot snel weer en 'happy quilting' voor iedereen,


Jet en de groeten van Joos